torsdag 16 april 2009

Säter nästa

Just nu så känns Säter väldigt, väldigt nära och faktiskt nästan lockande. Mina kära barn har verkligen visat sig från sin sämsta sida idag och jag är inte långt ifrån gråtfärdig just nu. Kan man sälja barn på blocket??? Dagen började som vanligt med dagislämning, promenad med Anna, hämtning och hem och fixa lunch. Efter lunch åkte Anders till jobbet och Malin, Felix och Texas kom hit på besök. Vi började med lite fika och sen började alla barn leka. So far so good. Stora killarna lekte jättebra och ville vara ifred på Albins rum så vi lät dem vara och satt inne med smågrabbarna på Fabians rum. Efter ett tag kommer dom inrusande och gapar om att det är fiskar och sten på golvet. Vi springer in och mycket rikigt, det är en stor sjö på golvet och småsten och sprattlande fiskar överallt. Malin får ta hand om alla barn och jag räddar småfisk och sanerar Albins rum. Efter ett tag så är det dax för nästa hyss. Albin och Felix står i Fabians spjälsäng och har lyckats få tag i en sax och Felix ska klippa Albin i snoppen som han håller fram. Var sjutton får dom alla ideér ifrån egentligen?? Efter lite förklaringar om att det är farligt och att det gör ont och att man inte ska hålla på att visa snoppen för folk så sätter sig grabbarna och tittar på film och håller sig hyfsat lugna (förutom lite tjuvnyp, puttande på småbrorsor som börjar gråta, spilld saft, tjafs mm, men det räknas som bagateller i sammanhangt ;) ) fram till det är dax för gänget att åka hem. Vi följer med ut på trappen och säger hejdå och dom ska precis åka och då kastar Albin en sten på mig. Jag säger till honom men han kastar ännu en sten och då blir jag arg och ställer in honom i hallen och stänger dörren. Och då är Albin snabb som en vessla och låser ytterdörren. Och precis i ögonblicket han gör det så får han panik och blir helt hysteriskt för han vet att han inte kan öppna igen. Så han skriker som en gris på insidan och jag står med Fabian på utsidan och kan inte göra något alls. Alla andra dörrar och fönster är stängda så vi kommer inte in. Jag försöker att lugna Albin och förklara hur han ska vrida men han bara vrålar på insidan och kissar dessutom på sig i kaoset. Och då blir han ännu mer hysterisk. Efter ca 10 minuters förklarande och vridande så lyckas han tack och lov öppna dörren. Stackarn står där på insidan, svettig och rödgråten i sina kissiga kläder och allväderstövlar och är helt förtvivlad. Jag stoppar båda barnen i badet och börjar torka upp och slänga alla kissiga kläder i tvättmaskinen. Efter en liten stund så vrålar Fabian och är jätteledsen. Albin har dammat till honom med en snorkel så han har ett stort rött märke på axeln. Jag plockar upp honom ur badet och ställer honom på golvet och hämtar en pyjamas och under den sekunden hinner han kissa på golvet så jag får stoppa ner honom snabbt i badet igen och springer iväg och hämtar moppen igen och torkar upp. Plockar upp Fabian för andra gången och går för att hämta pyjamasen som blev kvar på rummet och då hinner Fabian stoppa moppen i badkaret och även slänga ner badlakanet som jag höll på att torka honom med. Albin kastar ur allt så det bara stänker och blir dyngsurt i precis hela badrummet. Så nu har jag bara tagit upp barnen ur badet och stängt dörren där för jag orkar inte ens ta hand om det fler gånger. Ska plocka fram lite kvällsmat och sen blir det riktigt tidig sänggång för mina små monster för jag orkar bara inte med mer idag och jag MÅSTE ha några minuter för mig själv om jag inte ska bli knäpp. Småbarnsåren är ingen lek alltså. Och snart har vi en till liten terrorist här hemma som med all säkerhet mer än gärna kommer hjälpa sina brorsor med alla hyss. Det ska bli spännande ;)

Kram kram!!

3 kommentarer:

Annas hjärtan sa...

Hahaha. Ingen kommentar förutom att vi får dela cell. Moahahahahaha.

Anonym sa...

Varför skaffar ni ett till barn så snabbt om du inte klarar av de två du redan har?

Anonym sa...

Vad skönt att höra att det fler som har kaos hemma ibland. :-) Och att jag inte är den enda som tänker på Säter som ett semesterställe ;)