måndag 3 augusti 2009

Morgonäventyr

I morse när vi vaknade så var det bara Albin som var pigg och alert så han gick upp och jag och Anders låg kvar en stund och drog oss. Efter några minuter kommer Albin inspringande och säger att det är en mus eller fisk i våran "graskanin" (braskamin). Ellerhur säger vi och bryr oss inte så mycket mer. Albin går ut igen och ställer sig och smyger på kaminen och lämnar våran dörr öppen. Och då hör jag oxå att det är något som låter, ett liiitet pickande. Feg som jag är så skickar jag såklart upp Anders och kolla läget och Albin hade inte helt fel. Det var en stackars liten fågel som tagit sig in genom skorstenen på något vis och inte kommit ut. Grabbarna tyckte såklart att det var jättesännande alltihopa. Anders plockade fram en håv som han stack in och försökte fånga fågeln med. Men stackarn var ju självklart vettskrämd och flaxade runt som en tok där inne så det blev ett enda stort askmåln så det gick inget vidare att fånga den, men tillslut lyckades den i alla fall klämma sig ut genom den lilla glipan som blev och tack och lov så hade jag precis öppnat altandörrarna så den flög raka vägen ut och kvittrade så glatt. Hade inte varit så himla kul med en alldeles sotig lite fågel som flög runt i vårat vita hus ;)

Kram kram!!

Inga kommentarer: