onsdag 19 augusti 2009

Odräglig och underbar

Det finns ingen som går mig på nerverna så som Albin gör emellanåt. Han är expert på att göra mig vansinnig. Just nu är han inne i en skittrist period. Gnäll, grin, trots, fula ord, gap, skrik och fjant hör till vardagen. Vi ryker säkert ihop 50 gånger om dagen. Han hinner knappt slå upp ögonen på morgonen innan något redan är fel och gnället är igång. Blir det inte som han tänkt sig så är det KATASTROF. Han kallar allt och alla för fula saker och kiss och bajs är tydligen superkul, han slår gärna Fabian, klättrar och far överallt, dumpar sina leksaker och bygger kojor i hela huset och vägrar att städa, knyter fast saker med miljoner knuter, lyssnar inte alls, räcker ut tungan mm, mm. Listan kan göras hur lång som helst.

Som tur är för både honom och oss så är han inte sån dygnets alla timmar. Och inte alla dagar heller för den delen (även om det känns så ibland). Mellan allt bråk och tjafs så är han världens goaste, snällaste kille som är väldigt duktig på att ge komplimanger och man får ofta höra: jag älskar dig, du är vacker, snäll, bäst mm. Han hjälper Fabian och leker snällt med honom, pussas och kramas och myser gärna.

Och ibland överraskar han ordentligt min lilla prins. I dag bad han tex om att vi skulle hjälpas åt att städa hans rum. Så vi rensade, kastade och sorterade rejält och gjorde fint och han var hur glad, trevlig och hjälpsam som helst och ville städa mer när det var klart och nu på kvällen så låg vi i hans säng och läste saga precis som vi brukar. När vi läst klart så ligger vi alltid och pratar lite och sen får man låtsas att man somnar för att han ska sluta babbla och somna någon gång. Så jag låg där och låtsassov när Albin vände sig mot mig och la sitt ansikte nära mitt och så lägger han sin hand på min kind och börja sjunga en egenkomponerad liten vaggvisa. "Du och jag, du är inte emsam (ensam), du är inte emsam, du är inte emsam mamma" och så pussar han mig på kinden och säger godnatt. Goaste killen i världen. Då glömmer man alla utbrott och krig man haft under dagen och orkar lite till ;)


Underbart monster

Kram kram!!

2 kommentarer:

Frida sa...

det var det sötaste jag har hört! Underbara unge!! =)

Annas hjärtan sa...

Gull-Albin!