lördag 14 mars 2009

Borta bra men hemma bäst.

Nu är vi hemma igen efter en kanonmysig vecka i Småland. Vi har varit i Kalmar och hälsat på min älskade mormor med sambo och har fått känna på våren lite grann. Det fanns ingen snö alls och blommorna hade börjat kika upp i rabatterna. Barnen kunde ha windstopper och springskor bara. Härligt! Så det kändes riktigt tungt att komma hem till värsta urvintern och plocka fram overaller och kängor igen. Trots att vi hade det helt suveränt där nere så känns det ändå riktigt skönt att vara hemma igen. Det är inte helt lätt att vara borta med barnen sådär, speciellt inte själv. Anders var ju bara med de 2 första dagarna, sen åkte han upp till Mjölby på kurs resten av veckan. Och även om jag haft jättemycket hjälp av min mormor och hennes sambo så har ju ändå jag haft ansvaret. Rutiner och saker som funkar så himla bra här hemma funkar inte alls när man kommer bort. Mina barn som sover som stockar i vanliga fall har sovit helt urkasst. Fabian sover ju själv på eget rum här hemma så det är klart att det är konstigt och ovant för honom att sova med resten av familjen i samma säng. Han har vaknat fler gången varje natt och inte velat somna om och vaknat kring halv 6 - 6 varje morgon hela veckan. Och vaknar Fabian så vaknar alla. När barnen går upp sådär tidigt så blir ju lixom resten av dagen oxå fel. Fabian behövde nästan sova 2 gånger på dagen för att orka med, men då var han inte trött på kvällen i stället. Och Albin som inte sover middag i vanliga fall fick såklart lov att slumra en stund mitt på dagen för att orka och då var han ju vaken halva natten sen. Och fick han inte sova så var han helt odräglig och grinig i stället. Så sovandet gick alltså inget vidare. Och jag har varit tröttare än någonsin. Så nu har jag kännt på hur det är att vara småbarnsförälder på riktig ;) Och sen är det lite svårt att underhålla en 1-åring och en 3-åring i ett hus som inte är anpassat för barn och utan leksaker. Vi hade ju såklart med oss lite och köpte även lite nytt men det är ju inte skoj så länge. Och de små fingrarna ville gärna pilla på alla fina, ömtåligt saker som stog i perfekt barnhöjd. Så det var bara att möblera om hela huset för att slippa vara som en hök hela tiden. Och alla nya saker i lådor och skåp var såklart riktigt intressanta. Så jag tycker mest jag har tjatat och gnällt på mina barn hela veckan och det brukar jag inte alls behöva göra här hemma. Nej, gör inte så, ajja bajja, sitt ner, hoppa inte där, tyst nu, försiktigt, låt bli, nej, nej, nej... Och det blir rätt dryg i längden för alla såklart. Borta bra men hemma bäst.

Det blev i alla fall lite skoj shopping under veckan. Av nån anledning så är det så mycket roligare att handla när man är borta och det känns mer ok att släppa loss ordentligt. Kalmar har en hel del butiker som inte finns här och även IKEA och annat skoj, så det blev en hel del inhandlat. Bl.a kläder, skor, mössor och leksaker till barnen. Kläder och bikini till mig själv och sen lite fint till hemmet oxå såklart. Så här kommer lite bilder på góbitarna


Servetter, te och små ägg i "tack för att ni tog hand om huset-present" till mina föräldrar.


Gott te till mig själv.


Söt kökshandduk.


Fin flaska.


Stora träljusstakar till blockljus.

Kram kram!!

Inga kommentarer: