fredag 23 december 2011

Microknäck

Jag tänkte först dra igång med äkta knäckkok i kastrull men så påminde min kära mamma mig om att det går ju att göra i micron. Hade jag helt glömt fast jag gjorde det förra året ;) Så smidigt, lätt och gott. Och man slipper allt sull och lång väntetid och vara rädd att något barn går dit och bränner sig under tiden.

 
1 dl socker
1 dl sirap
1 dl grädde
1 msk smör
ev. hackad mandel

 
Häll allt i en stor skål eller form som tål hög värme i micron. Ställ in i micron och kör i 5 minuter på full effekt. Ta ut, vispa runt och in i ca 4 minuter till om du vill ha en mjukare knäck, ytterligare nån minut om du vill ha hård knäck. Gör gärna kulprov så du får den som du vill ha den.

 
Good luck!

 
 Jag använde min tjusiga, rosa vispskål. Den var lagom stor så det kokade inte över i den och sen var det superlätt att hälla upp i knäckformarna direkt eftersom det är en hällpip på också.



Söta formar från Ullared.

Massa söt, sliskig och gooood knäck.

1 kommentar:

irma´s uthus sa...

Nu såg jag ditt meddelande om den stora ljusstaken, men den har du ju köpt nu:) Ha en fin jul med dina vackra prinsar!
Kram Irene