måndag 15 november 2010

Mmmmm...

I dag bjuder jag på ett recept. En gudomligt god glasstårta som tar ca 5 minuter att göra. Vi har bjudit på den vid flera tillfällen och så gott som alla frågar efter receptet så idag tänkte jag dela med mig av det till er bloggläsare oxå. Egentligen finns det inget exakt recept och den går självklart att variera och dekorera precis som man själv vill. Men här kommer i alla fall receptet på hur jag brukar göra.

1 marängbotten
2 förpackningar vaniljvisp
2 dubbeldaim

Lägg en marängbotten i en rund form med avtagbar kant. Vispa vaniljvispen fluffig. Bryt sönder daimen i småbitar. Häll den i vaniljvispen, blanda lite och häll över marängbotten i formen. Ställ in i frysen över natten. Spola varmt vatten runt kanten så släpper den snabbt. Garnera precis innan servering.

Tårtan på bilden var till Albins dop och alltså lite extra lyxigt garnerad med gerbera, björnbär och vit choklad. Gör jag den till vardags så brukar jag smula över lite daim eller lägga en hög med hallon eller björnbär i mitten och ställa vanliga maränger runt kanten och hälla på lite silverkulor bara. Innehållet går ju oxå att variera precis som man vill. Byt ut daimen mot bär, smarties eller något annat smaskigt. Det är bara fantasin som sätter gränser :)

Tips:
Öppna inte daimen utan bryt den först i småbitar och sedan öppnar man bara och häller smulet rätt i semeten. No kladd!

Kram kram!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja men visst!!! Den va ju super mega smaskig!! Kanske till och med jag skulle klara av... 3 ingr borde även jag fixa va ;)

Kram Maud

Jag och prinsarna sa...

Äna Käj: Hahaha ja det fixar du galant. Går ju inte ens att misslyckas. Perfekt att bjussa på för den som inte gillar att baka. Det är härligt med så mycket beröm för så lite jobb ;) Try it!
Kram kram på rä

Anonym sa...

Haha... ja kanske borde ge den ett försök!! Du blir så klart den första att få bedömma ;)

Kramar!!

MalinB sa...

Jamen den måste jag ju prova!!!

Lät enkelt och gott :)

Kram kram