tisdag 15 mars 2011

Amatör

Å vad jag skulle vilja lära mig fota ordentligt. Inte som en proffsfotograf alltså utan mer duktig vardagsfotograf. Inga blixtar och grejer utan bara naturligt ljus. Nu när jag har en hyfsat bra kamera så vore det så roligt att kunna ta riktigt fina bilder. Ibland när jag ser fina bilder på nätet så utgår jag från att de är tagna med nån 30 000 kr kamera men så kommer det fram att de är tagna med exakt samma som jag har. Hur lyckas man??? Är det möjligt?? Att det ska vara så förbannat svårt. Måste man verkligen gå en kurs för att kunna ta en fin bild med skärpa utan att använda blixten. Mina manuella bilder blir så gryniga och trista så det är inte sant. Och fotar jag barnen utan blixt så räcker det att de rör sig minsta lilla så blir det bara ett enda stort blurr på bilden och vilka barn sitter stilla liksom!? INTE MINA!! Är det någon som har lust att dela med sig av lite fototips till mig så skulle jag bli överlycklig :)

Tills jag har blivit duktig får ni hålla tillgodo med mina halvbra kort ;) Och idag får ni se tre av mina favoritbilder som jag lyckats få med alla tre grabbarna på.

3 små änglar
3 små busar

5 kommentarer:

MalinB sa...

Hej hej!
Riktigt fina bilder på dina söta pojkar!!

Kram Malin

Ann-Louise sa...

Hej!
Men jag tycker visst att du tar fina kort! Tror väldigt många använder något av de bildredigerings program som finns att ladda hem/ner. Fast det kanske du redan har. Hur som helst duger dina kort fin fint :)

Liza sa...

Tycker du tar superfina kort!!
Jag har inte ens en systemkamera utan en liten pluttig olympus...

Ha en fin dag!

Kram Liza

Emma K sa...

Det ligger mycket vetenskap i detta med foto :)

Om du fotar själv, utan blixt, hemma i vanligt ljus så behöver kameran vara "öppen" si och så många sek för att ta in rätt mängd ljus. Det gör att bilderna nästan alltid blir suddiga, detta går aldrig att få bort i ett red.program.
Med kamerans blixt så får man ju nästan alltid skuggor och man vill ju gärna att bilden ska vara ljusare än vad "auto" väljer.
Ju ljusare det är, dessto mindre behöver ju kameran ta in ljus i linsen. Det betyder alltså mindre suddiga bilder, kameran tar bilden snabbare.

Ett starkt tips är just en extern blixt du sätter på kameran. ( har just köpt en själv, är också less på alla mörka bilder)
Annars ska man ha ett väldigt ljust hus :) el fota ute!

Annars gillar jag dina bilder mycket Emelie! Ha de bra, kramar E

Emma sa...

Emelie, visserligen kanske det är kameran, men i huvudsak objektiven som gör bilderna så fantastiska.

Ja jag har sett hennes blogg, verkligen HELT otroligt fina bilder. Min kusin har fått en liten bebis och jag tänkte försöka...FÖRSÖKA att härmas lite.... Vi får se om jag lyckas med någon bild.

Visst ställer du in din kamera mauellt? Det ser så ut iaf, alltid så fint ljus.
Men som sagt det där med oskärpa på det runt om, det är mycket pga objektiven. Men du kan ju även få det med din, visst hade du köpt en D90?