torsdag 31 mars 2011

Söndagslyx

I söndags kom mamma förbi med rykande färska, smarriga frallor på kvällskvisten.


Det är lyx på hög nivå. Själv tycker jag att det är supertråkigt att baka bröd. Kakor, pajer, muffins och annat smarr bakar jag mer än gärna men bröd är jag superdålig på och tycker inte att det är ett dugg kul. Fast jag äter såklart mer än gärna hembakat. Det är så mycket godare än köpt bröd och det känns helt klart bättre att äta något som inte innehåller massa socker och annat skit som det man köper i butik gör. Kanske ska ta och skärpa mig och ge mig på lite brödbak framöver.


Är det någon av er som har något bra, lätt och gott recept??


Tusen tack igen världens bästa mamma!

4 kommentarer:

Liza sa...

Mums så gott med nybakat!
Så mycket godare att baka själv!

Trevlig kväll!

Kram Liza

Emma Billebo sa...

Hej Emelie!
Jag läser minsann alltid din blogg å nu ska jag ge mig på en kommentar.

Jag bakar nästan allt bröd själv. Det går skitsnabbt och är ju som sagt mycket godare.

Bara man har 50g jäst, 5 dl vätska och lite fett (typ 50g smör eller en halv dl olja) så kan man ha i vadsom. + lite salt.

Jag bakar nästan aldrig på recept, jag kör i allt jag hittar.
Ibland vetemjöl/solroskärnor, ibland rågsikt/morötter/brödkrydda, ibland en salig blandning av massa kli/kärnor/mjöler.

Det blir nästan alltid bra! Man kan vara skitlat och kladda ut det på långpanna så går det snabbt, eller två limpor eller bullar. Kom igen nu, det är lätt som en plätt för dig som är en sån supermamma!

Kram

Ea sa...

Hur gott och enkelt som helst! :)

http://eabea.blogg.se/2011/february/filmjolkslimpor-med-morotter.html#comment

Jag och prinsarna sa...

Hej Emma!!
Haha åh vad roligt att du läser min lilla blogg. Det hade jag inte en aning om. Ja, jag lovar att jag ska försöka skärpa mig med brödbakningen framöver. Det lät ju inte så komplicerat när du beskrev det ;)Ha det jättebra!
Kram Emelie