måndag 27 oktober 2008

Bygga hus

Som man bygger får man bo, det är mitt nya måtto. För visst ångrar jag vissa saker här i huset, men jag skulle ALDRIG bygga ett till. Jag skulle t.ex vilja ha minst ett rum till, en klädkammare, större badrum och tvättstuga, mer förvaring osv. Men det är ju såklart en pengafråga oxå. Hade vi haft mer pengar så hade det ju inte varit några problem att bygga drömhuset. Nu har vi ju fått lov att anpassa vårat hus efter våran ekonomi. Och med tanke på det så är jag riktigt nöjd. Tack vare min oumbärliga pappa och mina två duktiga bröder så kom vi betydligt billigare undan än många andra. Det sägs ju att man ska bygga 3 hus innan man är nöjd. Och det stämmer nog rätt bra, men vem orkar bygga tre hus? Eller ens två. Jag har "byggt" ett och gör aldrig om det. Det är ju såklart jätteroligt nu när det börjar bli färdigt, men under byggtiden var det inte skoj alls. Jag var gravid, jobbade 1 gång i veckan och varannan helg och resten av tiden var jag hemma själv med en 1 ½ åring och Anders jobbade heltid och spenderade resten av sin vakna tid vid huset tillsammans med min pappa. Vi sågs aldrig och det blev ju såklart jobbigt för alla. Sen blev bygget försenat och vi skulle ut ur våran lägenhet så då fick vi ta vårat pick och pack och flytta hem till mina snälla föräldrar som lät oss bo hos dom i drygt två månader. Och det gick faktiskt över förväntan. Klart att det är lite jobbigt att anpassa sig till så många i ett och samma hus, men alla överlevde ;). Sen fick vi äntligen flytta in i vårat nya hus, den 26:e oktober 2007. Det såg mer ut som en arbetsplats än ett hus. Det var halvklart och kaos överallt, vi hade ingen dusch och vi fick ha ett utav sovrumen som förråd för vi hade inte hunnit få något garage. Men vi var lika glada för det, vi bodde ju äntligen i VÅRAT hus. Och nu har vi bott här i ganska precis ett år och huset böjar närma sig klart på insidan. På utsidan har vi fortfarande en hel det kvar att göra men det skjuter vi upp till nästa år. Måste ju ha något att göra då oxå ;)


Våran tomt

Grunden byggs

Golvvärmen läggs

Plattan är gjuten och klar

Huset kommer

Takstolarna är på plats

Insidan

Spackling

Taket läggs


Huset är halvmålat och garaget har äntligen kommit.

Altanen är nästan färdig och gräsmattan sådd

Hittade ingen bild på hur det ser ut i dagsläget, men jag ska försöka fixa det.

Kram kram!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh jag vet precis vad du menar. Vi har också byggt hus, höll på våren -07 och flyttade in till midsommar -07. Jonas tog tjänstledigt från jobbet och var all vaken tid ute vid huset och jag satt hemma med en nyfödd och alla hormoner i kroppen. Nu när man ser tillbaka har det varit värt all slit men jag bygger absolut inte ett hus till. Man är ganska "mätt" på det. Kram kram Mia