tisdag 16 december 2008

I-landsproblem

Jag har världens i-landsproblem just nu. Egentligen så är det ingen katastrof men det håller mig vaken om nätterna ändå. Mitt problem stavas JULKLAPPAR. Och nu börjar det verkligen att dra ihop sig och det borde vara klart för länge sedan, och det är det, till Albin. Jag vet inte hur jag ska göra för jag vill helst att det ska vara så rättvist som möjligt till killarna. Men det är så mycket enklare att handla till Albin eftersom han är äldst och för att man vet vad han tycker om att leka med och för att han önskar sig massa saker. Fabian däremot är ju för liten för att önska sig något och han leker knappt med leksaker än. Det är köksskåpen och dess innehåll som är absolut roligast just nu. Och jag kan ju inte direkt gå och köpa en visp och en bunke till min son i julklapp. Han har så grymt mycket leksaker redan eftersom han ärvt alla Albins leksaker plus att han självklart har fått massa egna oxå så det känns helt dum att gå och köpa massor för köpandets och rättvisans skull. Kläder har han oxå i överflöd så det känns inte heller roligt. Och jag vill inte gå och köpa saker som han kan ha när han blir större för då kommer vi inte ha något att köpa nästa jul och inte har vi någonstans att förvara sånt heller. Och jag vill helst inte ge honom pengar heller för då kommer han att ha mycket mer än Albin på sitt konto när dom blir stora och det känns orättvist mot Albin, det är ju inte hans fel att han är äldst och får allt först. Och för att göra problemet ännu lite värre så fyller ju (stackars) Fabian 1 år på juldagen och då ska han ju självklart oxå få paket. Men vad ska jag köpa utan att kasta pengarna i sjön eller stapla onödiga leksaker och kläder på hög??? Förslag någon? Allt som jag kommit på hittills har jag varit korkad nog att dela med mig av till andra som frågat vad han önskar sig. Så nu står jag här och vet inte alls. Har ju såklart handlat en hel del men det är ändå bara typ hälften av vad Albin får i julklapp och jag ska ju köpa födelsedagspresent oxå. Skulle gjort det för länge sedan men jag har inte lyckats komma på något bra som vi inte redan har. Fasen att en rolig sak som att köpa presenter till sina barn ska behöva bli värsta ångestgrejen. Skittrist!! Tack och lov så är det här förhoppningvis enda året vi har detta problem. Nästa år är ju Fabian större och man vet vad han leker med och snart kommer säkert grabbarna behöva en varsin av det mesta eftersom de är så nära i ålder och dom antgligen kommer att leka med ungefär samma saker under samma period. Och då blir det ju lätt som en plätt att handla och få det rättvist ;)

Kram kram!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte att du ska bekymra dig så mycket,köp fler paket till Albin utan ångest! Så har vi gjort till vår äldsta,utan ångest=) Spar pengarna till nån jul längre fram när båda verkligen kommer att önska sig saker!=) Dom små förstår ju ändå inte,och kommer med all säkerhet hjälpa till att leka med brorsornas julklappar iaf! Och antagligen kommer andra släktingar skämma bort dom så det räcker oxå=) Har full förståelse för ditt problem,men passa på att spar in ist=) Kram Maria Aronsson (om du vet vem jag är)

Anonym sa...

JAg känner precis likadant som dej.
Har köpt en massa klappar till Neo,medans jag har köpt mycke mindre till Liam.
Idag skulle jag ut och handla nåt mer till Liam,vad kommer jag hem med? Jo ännu fler till Neo :-P
Hittade ett par små till Liam oxå,men nu känns de ju ännu mer orättvist..
Visst,dom kanske e så pass små än så dom inte förstår,men JAG vet ju att Neo fått mer,så de känns ändå orättvist :-P
Nä,de blir en vända till i morrn ;-)

Jag och prinsarna sa...

Hej Maria!
Klart jag vet vem du är ;)
Tack för dina tips, tycker att det är så himla svårt. Det är skönt att höra att fler har samma problem. Jag kör nog på din linje. Albin får fler paket i år helt enkelt. Och jag ska försöka att inte ha allt för dåligt samvete ;)
Önskar er en riktigt god jul.
Kram Emelie

Jag och prinsarna sa...

Hej A-K!
Får svara dig här oxå för jag kommer inte in på din blogg.
Ja visst är det jättesvårt med julklapparna. Jag gör precis som du, åker iväg för att handla till Fabian och kommer hem med ännu mer till Albin. Men det är ju så himla mycket lättare att handla till de stora. Men det får helt enkelt lov att bli lite orättvist i år och så hoppas jag att det blir lättare att handla till de små nästa år.
God jul på er.
Kram Emelie