fredag 12 december 2008

Spindlar och skorpioner

God morgon Sverige!

Idag är jag uppe med tuppen. Klockan är 05:07, alldeles för tidigt. Men vad gör man när man inte kan sova. Vaknade vid 01:35 och fick världens hostattack och fick lov att å upp och dricka vatten, sen lyckades jag faktiskt somna om efter det. Men vaknade igen vid 04:30 och då var det omöjligt att somna om igen. Så därför är jag uppe redan nu. Bättre att vara uppe och göra lite nytta än att ligga i sängen och grubbla bara. Och dessutom så skulle jag upp vid halv 7 ändå för jag och killarna ska bort till min mammas dagis och lussa. Albin missade nämligen lussefirandet på sitt eget dagis igår för han hade världens febertopp natten innan. Och han var så besviken för det.

Albin har ju som sagt varit piggast av oss alla och har bara varit lite förkyld. Men natten mellan onsdagen och torsadgen så vaknade han vid kl halv 2 och ville ha vatten. Han började med att sätta sig spikrakt upp i sängen och säga "jag vill ha vatten". Och sen var det som att han bara inte kunde sluta prata. Högt och tydligt och utan att knappt andas mellan meningarna. Mamma, mamma jag är töstig säger jag, jag vill ha vatten kan jag få det, vatten, vanligt vatten inte bubbelvatten helt vanligt vatten. Mamma?? Är du där? Ligger du bredvid mig? Gör du det? Va mamma??
Anders kommer med vatten.
Oj mamma jag spillde, det gör inget, det torkar, ingen fara alls.
Jag känner på hans panna för han verkar lite halvkontig, men han är inte alls varm.
Mamma du behöver inte känna på mig, jag är inte sjuk, jag är bara törstig. Jag ska vara stjärngosse på dagis jag. Var bor du lilla råtta, fyra hål. Det kommer ett lejon i en bil. Pappa är inte klok, jo han är klok. Han är bäst! Fem små apor hoppade i sängen, en ramla ner och slog sitt lilla huvud. Jag vill sjunga Mamma Mia! Nu sover vi mamma, klockan är mycket, det är alldeles mörkt. Heja bamse starkast är vår bamse (han sjunger hela sången)
Han fortsätter att rabbla på som en tok och vi försöker att tyst ner honom lite och svarar ibland på hans frågor. Sen efter ca en timme så lugnar han ner sig och håller precis på att somna. Men då flyger han upp som en tok ur sängen och skriker så det skär i öronen: Ahhhhhhhhhhhhhhhhh, SKORPION!!!! Han sparkar och skiker och håller sig krampaktigt i sängaveln. Man ser verkligen att han får panik och att han verkligen ser den där skorpionen på rikigt. Vi försöker med allt för att lugna honom men det går inte. Nu är det spindlar och spindelnät i hela sängen i stället och Albin är hysterisk, kokhet, knallröd och helt svettig. Så han får en ipren men han fortsätter att gapa och skrika ändå i över en timme. Han fastnar i näten och spindlarna försöker ta honom. Tycker så himla synd om honom för han är verkligen livrädd. Kockan 4 ger Anders upp och går upp med Albin och äter lite nattmacka och tittar på film så han ska få något annat att tänka på. Tack och lov så börjar tabletten värka då och Albin återgår till sitt otroliga babblande istället. Och det somnar jag till och även Anders och Albin somnade lite senare. Sen på morgonen så var allt som vanligt igen. Ingen feber och lite småförkld bara. Helmärkligt! Hoppas verkligen att vi slipper uppleva den där natten igen.

Sådär ja, klockan tickar på. Undra vad jag ska hitta på nu? Det är bara en timme kvar tills jag skulle gått upp. Kanske ska äta lite mysig frukost med massa ljus och en tidning alldeles för mig själv. Så får det bli.
Trevlig fredag allihopa.

Kram kram!!

Inga kommentarer: